Odišla som z reklamky a vrátila sa k vám. Alebo sama k sebe, ešte to neviem celkom presne definovať, je to len pár dní. Ľudia sa ma zvykli pýtať, čo ma inšpiruje k tvorbe. Či píšem z radosti alebo v depresii. Mne je vlastne jedno, čo je to za emóciu, hlavne, aby nejaká bola, hovorievala som.
Potom som začala robiť v open space-i. Predstavte si situáciu, že prídete ráno do práce a vašou úlohou je vytvárať emócie, ktoré ľudí nútia kupovať si bravčové pliecka, nepotrebné lieky, drahšie autá, ako majú alebo si brať nezmyselné hypotéky. A nie ste na to sami, pomáha vám s tým ďalších 60 ľudí, ktorí do práce už s nejakým emočným kalibrom prišli a počas dňa sa ho budú snažiť vystrieľať.
V práci copywritera nie je veľa vecí, ktoré by ste mohli robiť s láskou. Myslíte si, že som bola zamilovaná do voiceoverov o zľave na toaletný papier? Alebo do kampane na najzbytočnejšieho mobilného operátora v galaxii? Myslím si, že moje emócie emigrovali z mojej hlavy v momente, ako mi na stole pristálo prvé zadanie. Preto som za polroka nenapísala mimo kancelárie nič, čo by malo akýkoľvek zmysel, okrem zoznamu na nákup.
Oliviero Toscani tvrdí, že reklama je navoňaná zdochlina. A síce má pravdu, stojí za zmienku, že pri svojej poslednej kampani pre Benetton stiahol tričko z mŕtveho amerického vojaka a nafotil ho na billboardy, ktoré boli rozvešané po celých Štátoch a ľudia si army kolekciu kupovali s nadšením. Keď sa k tomu v jednej talkshow priznal, musel na čas odísť z krajiny, pretože pred jeho domom kempovalo niekoľko dosť nasraných príslušníkov armády. A tak sa pýtam: fungovala či nefungovala táto reklama?
Napriek tomu, ako som tento článok začala, musím povedať, že ja milujem reklamu. Dobrú, svetovú, nápaditú reklamu zbožňujem ako málokto. Žiaľ, slovenská reklama nie je schopná dobiehať svet. Realita slovenskej reklamy je taká, že klient, ktorý má na produkciu 5 korún, požiada agentúru o pomoc – tá mu ponúkne „najlepších kreatívcov v krajine“, ktorí v 50-ke už naozaj nie sú schopní pochopiť, že „online stratégia“ nie je len ďalšie absurdné slovné spojenie mileniálov – a potom vznikajú kampane, ktoré sa síce nikomu nepáčia, ale bolo by nezdvorilé, keby nedostali ocenenie, tak si spolu chaloši sadnú každý rok do nechutne vyhriateho Istropolisu, aby si nahonili egá a zatĺkli Zlaté klince do rakiev svojich kariér. Dostanú všetci. A keby náhodou na niekoho zabudli, tak dostane o rok – bez ohľadu na kvalitu. Sklenené falické symboly má vo svojich vitrínkach každá agentúra. To je predsa to, čo definuje úspech – názor vašich kamošov z fachu.
Poznáte Jirku Charváta? Ak nie, tak ho spoznajte. Bude sa vám páčiť, lebo je STK – skurvene talentovaný komik. A inak je to aj bývalý copywriter, ktorý raz vyfajčil žabu a pochopil, že jeho cesta je kdesi celkom inde. Ja som síce fajčila iné veci a cez cestu som potom radšej nešla, ale vlastne niet ničoho, v čom by som s ním nesúhlasila.
Nikdy som nebola typ človeka, ktorý by vehementne potreboval vytvárať hodnoty. Už na výške, keď všetci moji spolužiaci túžili robiť „alternatívne divadlo“ alebo iné finančné traumy budúcnosti, ja som chcela robiť reklamu. Pretože som milovala komerciu, chcela som peniaze a bazírovala na oceneniach. Ale ja som mala 19 a dosť veľa som fetovala. Akú výhovorku majú creative directori na sklonku života, ktorí už aj namiesto kávy pijú meltu?
Ak sa pýtate, čo budem robiť teraz, tak vlastne sama neviem. Ale sú veci, ktoré by som chcela urobiť. Chcela by som dopísať divadelnú hru, ktorá by mala mať premiéru na jeseň. Chcela by som dokončiť knižku, ktorá mala byť vonku už v marci. Chcela by som si urobiť vlastný web, aby prachy za klikačky nedostávala hamižná Pravda. A chcela by som sa znova zamilovať, aby ste mali o čom čítať častejšie, ako raz za pol roka.
Verím, že som nikoho neodradila od práce v reklame. Fakt to nie je také zlé. Ak nemáte dušu, bude sa vám tam dokonca aj páčiť. Je tam káva zadarmo, tulivaky, na ktorých nikto nikdy neleží, playstation a za vaše pauzy na cigu vám nikto nikdy nevynadá. Vlastne sa tam cítite ako doma. Ak máte 45 a stále bývate u rodičov.
Poprajte mi krásny začiatok sabatikalu, priatelia.
K., s tebou je svet oveľa krajší :-) ...
No tak si chvilu poplavas po prude,pricom doterajsiu... ...
Tú knižku si týmto objednávam záväzne. ...
+++++pekné, úprimné, tentokrát presvedčivé ...
Vzdy som podvedome citil, ze v reklame nechcem ...
Celá debata | RSS tejto debaty