Denník neurotickej copywriterky: Ktorý je lepší – veľký či malý?

16. októbra 2017, kontroverza, Marketingové psycho

Chvíľu som bola na pochybách. Tak som skúsila oba druhy. Veľký má svoje výhody – viacej možností, menej snahy. Malý je zasa taký ľudskejší – predsalen, čím menší, tým bližšie.
Občas je fakt ťažké vybrať si správneho klienta.

Študovala som scenáristiku a dramaturgiu. Filmovú, televíznu, ba aj rozhlasovú. Päť rokov a na dvoch školách. A za celých päť rokov nikto, ale naozaj nikto z môjho okolia, nevedel, čo to slovo znamená. Dodnes, keď sa ma spýtajú, „Či už som teda tá herečka“, tak odpovedám, že hej. Lebo sa mi nechce vysvetľovať, kto je to scenárista. A ak už niekto náhodou vie, čo to znamená, začne sa rýpať v tom, čo robí dramaturg a načo je vôbec dobrý. A to už sa mi teda nechce vysvetľovať vonkoncom. Tak odpovedám štandardne: „Pičoviny“. A ľudia sú spokojní.

Rozhodovať sa, či robiť copywriting pre veľkého alebo malého klienta, nie je vždy jednoduché. Výhodou veľkej agentúry je, že každé dve hodiny robíte niečo iné. Raz sú to letáky pre hypermarket, potom spot na vianočné video pre nejakú značku auta, potom reklama v rádiu pre nejakú banku a nakoniec sa to zvykne zaklincovať kampaňou pre mobilného operátora, ktorá aj tak nikoho nezaujíma. Láááv, Láááv, Láááv…

Ak sa chceme baviť o výhodách start upu, tak ja vidím len jedinú – robiť ho s niekým, do koho sa zamilujete na prvý pohľad. Nie preto, že má sexy žilnaté predlaktia, ale preto, že ten projekt zbožňuje a hovorí vám o ňom s takým nadšením, že nedokážete povedať nie. Pri tejto práci začnete mať veľmi rýchlo pocit, že ten projekt je aj váš a nevadí vám robiť myšlienkové mapy o tretej ráno – šak robíte „na seba“.

Dostala som možnosť robiť zároveň v oboch partiách – tej VeľkoAgentúrnej, aj v start upovej. Existuje pár rozdielov, ktoré by mali freelanceri a iní povaľači zvážiť predtým, ako sa rozhodnú.

Napríklad:
1) Vo veľkej agentúre je viac ako 50 ľudí. Aspoň polovicu z nich si môžeš dovoliť neznášať. V start upe je päť ľudí. Všetkých musíš ľúbiť. Veľmi.
2) Vo veľkej agentúre sú na všetko ľudia! Copywriteri musia iba písať! Neuveriteľné! V start upe si copywriter, creative director, account manager, art director… a všetky ostatné slová, ktoré si dovtedy vôbec nepoznal.
3) Vo veľkej agentúre ti za tvoju prácu dajú naozajstné peniaze. Ktoré, väčšinou, nasypeš do start upu…
4) Veľká agentúra má tulivaky, kalčeto, taliansky kávovar, vždy plnú chladničku a recepčnú, čo ti varí kávu. Start up má rozkošného zakladateľa, u ktorého môžeš prespať, keď sa po dokončení databázy č. 547 rozhodnete konečne najebať.
5) Vo veľkej agentúre si môžeš nájsť muža! Mnohí sú rozvedení, lebo… robia vo veľkej agentúre. V start upe si môžeš nájsť muža tiež, ale s najväčšou pravdepodobnosťou to bude majiteľ firmy a ty budeš za vyjebanú zlatokopku, omutrovanú pucmolu, alebo iné slovné hračky od Mattela.
6) Vo veľkej agentúre sa končí pracovný deň oficiálne o piatej, reálne o pol štvrtej. V start upe nemáš pracovný čas. Robíš na furt-time. Aj keď, je pravda, že polnočné telefonáty s kolegami majú čo-to do seba. Minimálne môžeš trpieť ilúziou, že máš nejaký súkromný život, keď ti nadránom zvoní telefón.
7) Veľká agentúra je plná ľudí. Start up je plný lásky.

Suma summárum: Ak chceš zarobiť lóve, chce to veľkého klienta. Ak ťa živí frajer, čo má vilu na Palisádach, môžeš start upovať a žiť z lásky.
Ale čo ja o tom viem, šak ja som len herečka, čo väčšinu času píše pičoviny.